Vad händer med mitt ISK och Sparkonto Auto hos Lysa vid dödsfall?

Vid ett dödsfall tillfaller tillgångarna på ett Investeringssparkonto (ISK) eller Sparkonto Auto hos Lysa dödsboet. Det är viktigt att känna till att ett ISK inte är en försäkringslösning, vilket innebär att det inte finns några förmånstagare kopplade till kontot. Istället hanteras tillgångarna enligt den vanliga arvsordningen och arvsrättens regler.

Tänk på att sambor inte ärver varandra automatiskt, vilket innebär att du måste upprätta ett testamente om du vill att din sambo ska ärva ditt sparande.

Det är möjligt att testamentera tillgångarna på ett ISK till en specifik person. För att tydligt identifiera kontot i testamentet kan du ange kontots unika OCR-nummer för bankgiroinsättningar. Du hittar OCR-numret på följande sätt:

Via hemsidan:

> Logga in med BankID.
> Klicka på menyn med tre streck uppe till vänster.
> Välj “Överföringar” > “Insättningar” > “Bankgiro”.
> Klicka på det Lysakonto du vill se OCR-nummer för.

Via appen:

> Logga in med BankID.
> Klicka på “Sätt in pengar”.
> Välj “Bankgiro” och det konto du vill se OCR-nummer för.

I dagsläget får Lysa inte automatisk information om att en kund har avlidit. Därför måste anhöriga själva kontakta Lysa via mejl kontakt@lysa.se, och bifoga ett dödsfallsintyg från Skatteverket.

När dödsfallet har registrerats hos oss skickar vi:

  • Ett värdebesked över den avlidnes eventuella tillgångar (kan användas vid bouppteckning).

  • Ett informationsbrev med instruktioner om vilka dokument vi behöver för att genomföra arvskiftet när bouppteckningen är klar.

Om ett juridiskt ombud företräder dödsboet krävs det att en fullmakt skickas in. Fullmakten ska vara undertecknad av samtliga dödsbodelägare och bekräfta att ombudet har rätt att upprätta och verkställa bouppteckningen och arvskiftet.