Om en närstående med konto hos Lysa har gått bort
När en person avlider övergår tillgångarna till det som kallas för dödsboet. Här förklarar vi vad som händer med engagemanget när en kund hos Lysa går bort, hur du som anhörig går tillväga och vilka dokument som behövs för att hantera ett arvskifte.
Vår ambition är att göra processen så enkel och trygg som möjligt. Vi förstår att det kan kännas både tungt och överväldigande att hantera praktiska och juridiska frågor mitt i en tid av sorg. Därför vill vi finnas som ett stöd.
Vad händer med engagemanget vid dödsfall?
Vid ett dödsfall tillfaller tillgångarna på ett Investeringssparkonto (ISK) eller Sparkonto Auto dödsboet.
Det är viktigt att känna till att ett ISK inte är en försäkringslösning, vilket innebär att det inte finns några förmånstagare kopplade till kontot. Tillgångarna hanteras i stället enligt den vanliga arvsordningen. Du kan läsa mer om de allmänna arvsreglerna på Sveriges domstolars webbplats.
💡 Viktigt att tänka på: Sambor ärver inte varandra automatiskt. Om du vill att din sambo ska ärva ditt sparande är det nödvändigt att upprätta ett testamente.
Så kontaktar anhöriga Lysa
Lysa får i dagsläget inte automatisk information om kunders bortgång. Det är därför viktigt att anhöriga själva kontaktar oss för att påbörja processen. Så här behöver du som anhörig gå tillväga:
➜ Mejla oss på [email protected]
➜ Bifoga ett dödsfallsintyg med släktutredning från Skatteverket
När Lysa har mottagit dödsfallsintyget skickas följande information till den senaste folkbokföringsadressen (den adress som framgår på dödsfallsintyget):
➜ Ett värdebesked över den avlidnes tillgångar (att användas vid bouppteckningen)
➜ Ett informationsbrev med instruktioner om vilka dokument som krävs för det slutliga arvskiftet
När dödsfallet registreras hos Lysa avslutas även eventuella månadssparanden automatiskt.
När bouppteckningen är klar
När bouppteckningen är klar och registrerad hos Skatteverket behöver Lysa följande dokumentation för att kunna betala ut dödsboets tillgångar och avsluta engagemanget:
➜ Vidimerade ID-kopior
Vi behöver vidimerade kopior av giltig ID-handling för samtliga dödsbodelägare.
Att en kopia är vidimerad betyder att en person har intygat att kopian stämmer överens med originalet genom att skriva under med namn, datum och telefonnummer.
Du kan ladda ner vår mall för vidimerad ID-kopia i pdf-format här:
Mall för vidimerad ID-kopia.pdf
➜ Uppdragshandling
Uppdragshandlingen ska undertecknas av alla dödsbodelägare. I uppdragshandlingen anger ni som är dödsbodelägare hur tillgångarna ska fördelas och vilket konto pengarna ska betalas ut till.
Välj rätt mall beroende på antalet dödsbodelägare här nedan:
Mall för Uppdragshandling (1-3 dödsbodelägare).pdf
Mall för Uppdragshandling (fler än 3 dödsbodelägare).pdf
➜ Kontobevis
Om pengarna ska föras till ett externt bankkonto krävs ett kontobevis som ska visa att kontot ägs av dödsbodelägaren eller dödsboet. Dessa går att ladda ner via sin internetbank.
Dokumenten kan skickas som inskannade kopior eller foton till [email protected].
Om ni hellre vill få mallarna skickade med posten är ni varmt välkomna att höra av er till oss, då ser vi till att ni får exemplar så snart som möjligt.
Hur sker utbetalningen?
Utbetalning av tillgångarna kan ske på följande två sätt:
➜ Till en dödsbodelägares Lysa-konto (ISK eller Sparkonto Auto). Detta är dock inte möjligt om dödsboet redan har ett Sparkonto Auto (informationen framgår på den avlidnes värdebesked)
➜ Till ett externt bankkonto(kräver kontobevis)
Hur lång tid tar det innan pengarna betalas ut?
Hur lång tid utbetalningen tar beror på när bouppteckningen är klar och när vi har fått in alla nödvändiga handlingar.
Vi förstår att det här kan vara en känslig och viktig process, och vi gör alltid vårt bästa för att hantera ärenden som rör dödsbon så snabbt och tryggt som möjligt.
Om något saknas i de handlingar vi fått in kan vi behöva be om kompletteringar. Då hör vi av oss till dödsbodelägarna, oftast via e-post, så att vi tillsammans kan säkerställa att allt blir korrekt innan vi går vidare.
När utbetalningen är genomförd avslutas kontot automatiskt.
Om ett ombud hanterar dödsboet
Om ett juridiskt ombud eller en annan person hjälper till att företräda dödsboet behöver vi vissa handlingar för att kunna hantera ärendet på ett tryggt och korrekt sätt:
➜ En fullmakt, undertecknad av samtliga dödsbodelägare
➜ Ett dödsfallsintyg samt giltiga ID-kopior för alla dödsbodelägare
Om inget annat anges skickar vi våra handlingar till den avlidnes folkbokföringsadress. Ombudet kan självklart meddela oss om dokumenten ska skickas till en annan adress.
Kontakt
Vid frågor eller för att skicka in dokumentation, kontakta oss via:
E-post: [email protected]
Adress: Lysa AB, Löjtnantsgatan 21, 115 50 Stockholm
Sökord: dödsbo, bouppteckning, avliden, dödsbodelägare