En ny milstolpe för en ny standard

2019-10-21

Lysa handlar om att skapa en ny standard för sparande. Ett sparande utan dolda agendor baserat på låga avgifter, riskspridning och automatik. Det tar tid att bygga förtroende för en ny spartjänst, men vi är övertygade om att Lysa-standarden är framtiden. När vi öppnade Lysa 2017 gjorde vi inte några detaljerade tillväxtprognoser, men vi satte upp några milstolpar.

Den mest avlägsna milstolpen var att få förtroende att förvalta 3 miljarder kronor. Ett mål som kändes långt borta när vi själva blev Lysas första kunder och flyttade vårt sparkapital. Därför känns det stort att våra 23 000 kunder nu sparat mer än 3 miljarder kronor med Lysa! Ni kan läsa mer om det i antingen Breakit eller Realtid.

Ökande tillväxt

Vi är både glada och stolta för förtroendet våra kunder har gett oss och vill uttrycka vårt varmaste tack till våra kunder. Det är ert förtroende som möjliggör att vi kan fortsätta utveckla Lysa. Vi tror på transparens och vill därför lyfta lite extra på huven kring vår tillväxt.

F-rvaltat-Betalande.png Som ni kan se i graferna ökar tillväxttakten. Det tog oss 18 månader att nå vår första miljard, ytterligare 9 månader att nå den andra och sedan 4 månader att passera den tredje miljarden. Det innebär att mellan 3 och 4 procent av svenskarnas nettosparandet i fonder under 2019 placeras med Lysa. Det är en snabb tillväxt, faktiskt snabbare än tillväxten som den ledande robotrådgivaren i USA hade under sina första 2 år. En jämförelse mellan äpplen och päron? Javisst! Men lite roligt tycker vi det är ändå. Lysa-Betterment.png

Långsiktighet kräver uthållighet

Det finns sällan snabba lösningar. Det tar lång tid att spara och det tar lång tid att bygga ett sparbolag. Som Dagens Industri konstaterar har två av våra branschkollegor valt att lägga ned sin verksamhet. Men som Dagens Industris Hans Bolander skriver:

"Robotrådgivning är här för att stanna. Den främsta nyttan är att nya aktörer bidrar till avgiftspress, bättre rådgivning och vassare fondval" Hans fortsätter: Låga avgifter är centralt om robotrådgivare ska lyckas ... I Sverige ligger avgifterna lite högre, men Lysa sticker ut med låga 0,24 procent plus fondavgifter på cirka 0,15 procent."
- Hans Bolander, Dagens Industri

Vi är därför väldigt glada att vi har långsiktiga kapitalstarka ägare som tror på Lysa och tillsammans har investerat 65 miljoner kronor i bolaget. Det gör att vi är uthålliga och kan kontrollera vår egen framtid genom långsiktiga beslut.

En liten tjänst

Här vill jag gärna be om en liten tjänst. För att våra kunders avgifter ska bli så låga som möjligt har vi valt att avstå från att köpa dyra medieutrymmen och traditionell reklam. Medan andra aktörer investerar flera miljoner på att marknadsföra sina tjänster med annonser i dagstidningar, radio och tunnelbanan, väljer vi att istället investera i vår tjänst genom att göra den ännu smartare, billigare och bättre för våra kunder. Utan förtroende är det omöjligt för oss att växa. Och förtroende skapas genom nöjda kunder, inte genom reklam. Därför, om ni gillar Lysa får ni jättegärna berätta det för era vänner, kollegor och svärföräldrar, eller genom att skriva en recension om Lysa på TrustpilotFacebook eller Google. Det skulle vi verkligen uppskatta.

Till sist vill jag än en gång å hela Lysa-teamets vägar å det varmaste tacka för förtroendet ni dagligen ger oss.