Lysa får topplacering i årets SKI-undersökning

2025-12-01

Det ska vara lätt att spara rätt. Det har varit vår ledstjärna sedan dag ett. När Lysa nu, för första gången, tar plats på Svenskt Kvalitetsindex (SKI) lista över branschens största aktörer, så gör vi det genom att hamna på en klar andraplats. Det är ett fint kvitto på att vi är på rätt väg. Tillsammans.

Lysa grundades ur en frustration. Vi tyckte inte att finansbranschen fungerade som den borde. Där många tjänade pengar på krångliga upplägg, dolda avgifter och provisioner, ville vi göra tvärtom. Vi vill bygga en tjänst som är enkel, transparent och som alltid står på din sida.

Därför blev vi otroligt glada när vi fick se resultatet från årets stora undersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) som publicerades idag. SKI är en ledande och oberoende aktör som varje år mäter kundnöjdhet i en rad svenska branscher.

Vi utmanar jättarna

Med ett kundnöjdhetsbetyg på 76,3 går vi rakt in på en andraplats, precis bakom marknadsledaren Avanza (77,6) och långt över branschsnittet (70,0). Enligt SKI:s definition innebär ett betyg över 75 att kunderna är "mycket nöjda".

Det som gör oss mest stolta är dock inte siffran i sig, utan vad den representerar. Att Lysa, som helt ny aktör på listan, tar en topplacering direkt ser vi som ett tecken på ett större skifte för hur folk föredrar att spara. Där spekulation och dyra lösningar ersätts av evidens och låga avgifter, och där komplexa val ersätts av enkelhet och automatisering.

- Vi vill vara med och forma framtidens sparande – präglat av enkelhet, transparens och låga avgifter. Att vi redan första året placerar oss som nummer två i SKI:s mätning är ett kvitto på att vi är på rätt väg och motiverar oss att fortsätta skapa ännu mer värde för våra kunder,” säger Lysas VD, Patrik Adamson.

Stolta, men inte mätta

Även om vi är otroligt glada och ödmjuka inför den här silverplatsen, så ska vi vara ärliga: vi vill ju vara bäst. Inte för att sola oss i glansen, utan för att vi vill ha de nöjdaste kunderna, inte de näst nöjdaste.

Att missa förstaplatsen med så liten marginal svider därför en aning. Men framför allt ger det oss energi. Det bevisar att många föredrar en ny typ av modell för sitt sparande – och att Lysa kan utmana jättarna i branschen, på riktigt.

För oss är det här inte någon mållinje, snarare ytterligare ett startskott. Vi kommer fortsätta utmana branschen och utveckla produkten för att erbjuda ännu mer kundvärde. Allt för att ge dig och dina sparpengar de bästa möjligheterna att växa. Dag för dag, år för år.

Tack för att du sparar med oss

För oss är förtroende grunden till allt. Det är därför Lysa, till skillnad från många andra i branschen, enbart tar betalt direkt av dig som kund och aldrig accepterar ersättning från någon annan. Det ger oss friheten att alltid stå på kundens sida, med bara ett intresse: ditt.

Att du och våra 190 000 andra kunder väljer Lysa för ert sparande är därför det största och finaste betyg vi kan få. Det är tack vare er feedback och ert engagemang som vi kan fortsätta bygga ett bättre Lysa – tillsammans.

Tack för ditt förtroende.