Tillgänglighetsredogörelse för Lysas webbplatser

Denna redogörelse avser tillgängligheten för de finansiella tjänster som tillhandahålls på Lysas webbplatser (tillsammans "Lysas webbplats") som Lysa AB ("Lysa") står bakom. Lysas webbplats omfattas av lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (“tillgänglighetslagen”), som kräver att vissa finansiella tjänster som riktar sig till konsumenter uppfyller vissa tillgänglighetskrav. Denna redogörelse avser endast delar av Lysas webbplats som riktar sig till privatpersoner.

Denna information publicerades första gången, och uppdaterades senast, den 27 juni 2025.

Tjänster som tillhandahålls på Lysas webbplats

Lysa tillhandahåller vissa finansiella tjänster via Lysas webbplats som omfattas av tillgänglighetslagens krav. Nedan följer en kort allmän beskrivning av dessa tjänster och hur de fungerar.

Portföljförvaltning

Lysa erbjuder en tjänst för portföljförvaltning av finansiella instrument som innebär att Lysa får i uppdrag att investera dina pengar i en bred och billig portfölj av fonder som är anpassad efter dig och din situation.

När du blir kund hos Lysa behöver du svara på ett antal frågor om dig, din ekonomi och vad du vill spara till. Baserat på dina svar tar vi fram ett investeringsförslag för en fondportfölj med rätt risknivå anpassad för din situation och dina mål. Genom att acceptera investeringsförslaget öppnas automatiskt ett Lysakonto (ett investeringssparkonto om du är en privatperson) med den portföljen.

När du sedan sätter in pengar/månadssparar på ditt Lysakonto investeras de helt automatiskt enligt kontots målfördelning. Vi ser även till att ditt sparande löpande behåller rätt målfördelning och risknivå genom så kallade automatiska ombalanseringar.

Med Lysas portföljförvaltningstjänst vill vi göra det enkelt för dig att komma igång med ett långsiktigt sparande till låga avgifter som ger dig en god riskspridning, är anpassat efter dig och som sköter sig själv. Läs mer om hur Lysas portföljförvaltningstjänst fungerar här.

Sparkonto Auto

Sparkonto Auto är en tjänst som ger dig möjlighet att spara tryggt på ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti.

Sparkonto Auto är ett samarbete mellan Lysa och utvalda partners, Norion Bank och Borgo. När du sätter in pengar på ditt Sparkonto Auto så placerar vi dem automatiskt hos våra partners, som ger ränta på dina pengar och skydd genom den statliga insättningsgarantin. Om en partner ändrar sin räntesats så fördelar vi automatiskt om dina pengar så att du hela tiden får en schysst ränta.

Med Sparkonto Auto vill vi göra det enkelt för dig att få ränta på de pengar som idag bara ligger på ett bankkonto utan ränta. Med insättningsgaranti, fria uttag och utan bidningstid kan du känna dig trygg med att alltid ha din pengar nära till hands när du behöver dem. Detta gör Sparkonto Auto lämpligt för exempelvis buffertsparande eller kortsiktiga sparmål där låg risk är viktigare än hög avkastning. Läs mer om hur Sparkonto Auto fungerar här.

Om tillgänglighetskraven och webbplatsens tillgänglighet

Tillgänglighetslagen trädde i kraft den 28 juni 2025 och har sin grund i EU:s tillgänglighetsdirektiv som syftar till att förbättra tillgängligheten för ett flertal produkter och tjänster inom EU, däribland vissa finansiella tjänster som tillhandahålls till konsumenter.

Tillgänglighetskraven som följer av lagen innebär i huvudsak att tjänster som omfattas av kraven ska vara möjliga att uppfatta, möjliga att hantera, vara begripliga och robusta. Dessa krav lämnar dock visst utrymme för tolkning och kan uppfyllas på olika sätt. Ett sätt att uppfylla kraven är genom att följa en på området harmoniserad standard. I dagsläget finns ingen sådan standard. I avvaktan på en sådan kan dock ledning tas av standarden EN 301 549 som är en omfattande europeisk standard för tillgänglighet. Kraven för webbsidor och appar enligt EN 301 549 består i sin tur huvudsakligen av de krav som följer av den internationella standarden WCAG 2.1 (nivå A och AA).

Vi är medvetna om att delar av Lysas webbplats inte uppfyller samtliga tillgänglighetskrav som följer av WCAG. Vi arbetar dock kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten för våra tjänster med ambitionen att Lysas webbplats ska uppfylla samtliga tillgänglighetskrav i den mån det är möjligt och rimligt att genomföra med hänsyn bland annat till de kostnader som det innebär och vilken nytta det förväntas medföra för våra kunder.

Mot denna bakgrund är vårt fokus för tillfället att säkerställa att de mest väsentliga delarna av Lysas webbplats (i både in- och utloggat läge) uppfyller de krav enligt WCAG som vi bedömer är mest väsentliga ur ett tillgänglighetsperspektiv. Nedan anges vilka dessa krav är och exempel på hur de uppfylls och/eller vilka kända brister som finns.

Möjlig att uppfatta

1.1.1 Innehåll som inte är text (A)

  • Det finns informativa bilder och visuella element som saknar textalternativ.
  • Det finns förinspelade videor som saknar textalternativ, såsom undertexter eller transkriptioner.

1.3.1 Information och relationer (A)

  • Lysas webbplatser använder i huvudsak semantisk HTML för struktur och navigering.
  • Ibland är innehållsrelationer för element inte uppmärkta för tekniska hjälpmedel.
  • Det finns PDF-dokument som inte uppfyller kraven relaterat till Information och relationer.

1.3.4 Orientation (AA)

  • Lysas webbplatser stödjer både porträtt- och landskapsläge.

1.4.3 Kontrast (minimum) (AA)

  • Det finns textkomponenter vars kontrast mot bakgrunden inte är tillräcklig.

1.4.4 Förändring av textstorlek (AA)

  • Ibland flödar texten utanför sin omgivning när användaren förstorar textstorleken.
  • Alla textkomponenter skalar inte vid ändring av textstorlek i systeminställningar.

1.4.10 Omflödning (AA)

  • Lysas webbplatser är i stor utsträckning responsiva och anpassar layout och innehållssektioner för att passa i mindre visningsytor, exempelvis genom omplacering eller omstrukturering av innehåll.

1.4.11 Kontrast som inte rör text (AA)

  • Lysas fokusindikator uppfyller inte kontrastkraven i alla bakgrundssituationer.

Hanterbar

WCAG 2.4.3 Fokusordning (A)

  • Fokusordningen på Lysas webbplatser överensstämmer i huvudsak med den ordning som elementen förekommer i både DOM-strukturen och den visuella presentationen.
  • Ibland är inte fokusordning logisk när användaren utför vissa åtgärder.

Robust

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde (A)

  • Lysas webbgränssnitt är till största delen utvecklat med fokus på korrekt ARIA-hantering och semantisk HTML.
  • Vissa element saknar tillgängliga namn eller nödvändig uppmärkning för tekniska hjälpmedel.

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden (AA)

  • Statusmeddelanden visas i gränssnittet vid många interaktioner, men annonseras inte alltid till skärmläsare eftersom de saknar nödvändig uppmärkning för tekniska hjälpmedel.

Tillgängligheten för Lysas webbplats kontrolleras löpande genom manuella tester som utförs internt, bland annat för att kontrollera att tjänsterna kan användas med tangentbord och skärmläsare.