6 min läsning

En guide till dig som har förlorat en närstående

Att förlora någon man älskar är bland det svåraste man kan gå igenom. Mitt i sorgen kan det kännas både tungt och överväldigande att också behöva ta hand om praktiska frågor. Vi förstår det, och vi finns här som ett stöd genom processen.

Den här guiden är skapad för dig som är anhörig till en kund hos Lysa. Här förklarar vi, steg för steg, vad som händer med sparandet när någon går bort, och hur du går tillväga för att allt ska bli rätt. Vårt mål är att du ska känna dig trygg och få den hjälp du behöver, i din egen takt.

Om du någon gång känner dig osäker, eller bara vill prata igenom nästa steg, är du alltid varmt välkommen att höra av dig till oss på [email protected]. Vi finns här för dig.

Låt oss ta det steg för steg.

Vad händer med sparandet när någon går bort?

När en person avlider övergår allt sparande på ett Investeringssparkonto (ISK) eller Sparkonto Auto till dödsboet. Dödsboet fungerar som ett tillfälligt “konto” där den avlidnes tillgångar samlas tills arvet är klart och kan fördelas till de som har rätt till det. Tillgångarna hanteras i enlighet med den vanliga arvsordningen. Du kan läsa mer om de allmänna arvsreglerna på Sveriges Domstolars webbplats.

Viktigt att känna till är att ett ISK inte är en försäkringslösning, vilket betyder att det inte finns några förmånstagare kopplade till kontot. Tillgångarna ingår alltså i dödsboet och fördelas enligt den vanliga arvsordningen.


Ett viktigt medskick: Sambor ärver inte varandra automatiskt. Om man vill att sin sambo ska ärva ens sparande behöver man skriva ett testamente. Det kan vara ett sätt att skapa trygghet och tydlighet för framtiden.


Så kontaktar anhöriga Lysa

Vi vet att det kan kännas mycket att tänka på när en närstående har gått bort. Här vill vi på ett enkelt sätt förklara hur du som anhörig kontaktar oss, hur vi hanterar ett arv hos Lysa och vilka dokument som behövs för att allt ska bli rätt.

Lysa får i dag inte automatiskt information när en kund har gått bort. Därför behöver du som anhörig själv höra av dig till oss, så att vi kan hjälpa dig att påbörja processen.

Du behöver bara göra följande:

  1. Mejla oss på [email protected].
  2. Bifoga ett dödsfallsintyg med släktutredning från Skatteverket.

När vi har tagit emot dödsfallsintyget tar vi hand om nästa steg.

Vi skickar då följande till den adress som står angiven på intyget (den avlidnes senaste folkbokföringsadress):

  • Ett värdebesked över den avlidnes tillgångar, som kan användas vid bouppteckningen.
  • Ett informationsbrev med tydliga instruktioner om vilka dokument som behövs för det slutliga arvskiftet, samt tillhörande mallar som du kan använda.

OBS: När dödsfallet registreras hos Lysa avslutas även eventuella månadssparanden automatiskt.

Vad händer sedan?

När bouppteckningen är färdigställd och registrerad hos Skatteverket hjälper vi på Lysa till att avsluta den avlidnes engagemang och överföra eventuella tillgångar.

För att vi ska kunna hantera överföringen av tillgångar och avsluta engagemanget behöver vi följande dokumentation:

Vidimerade ID-kopior:

Vi behöver vidimerade kopior av giltig ID-handling för samtliga dödsbodelägare.

Att en kopia är vidimerad betyder att en person har intygat att kopian stämmer överens med originalet. Detta genom att skriva under med namn, datum, personnummer och telefonnummer. Du kan enkelt skriva ut vår mall för vidimerad ID-kopia genom att ladda ner pdf:en nedan.

Det är viktigt att vi tydligt kan se ID-kopian och att samtliga rader i mallen är ifyllda.

Mall för Vidimerad ID-kopia

Uppdragshandling:

Uppdragshandlingen är ett dokument som ska undertecknas av alla dödsbodelägare. I den anger ni hur tillgångarna ska fördelas och vart pengarna ska överföras.

Välj rätt mall beroende på antalet dödsbodelägare här nedan:

Uppdragshandling (1-3 dödsbodelägare)

Uppdragshandling (fler än 3 dödsbodelägare)

  • Kontobevis (om pengarna ska föras över till ett externt bankkonto). Kontobeviset ska visa att kontot ägs av dödsbodelägaren eller dödsboet. Detta går att ladda ner via sin internetbank.
  • Eventuellt testamente eller arvskifteshandling.

Du kan skicka dokumenten till oss som inskannade kopior eller foton via [email protected].

Vi skickar alltid mallarna med post till dödsboets adress, men det går även bra att spara ner dem som PDF ovan. Om du hellre vill att vi skickar mallarna till en annan adress är du självklart välkommen att höra av dig, så ordnar vi så att du får dem så snart som möjligt.

Hur sker överföringen?

När vi har fått in och granskat alla nödvändiga dokument överför vi tillgångarna på något av följande sätt:

  1. Till en dödsbodelägares Lysakonto (ISK eller Sparkonto Auto). Detta är dock inte möjligt om dödsboet har ett Sparkonto Auto. (Informationen om detta framgår på den avlidnes värdebesked)
  2. Till ett externt bankkonto (kräver kontobevis).

Hur lång tid tar det innan pengarna betalas ut?

Hur lång tid det tar innan utbetalningen kan göras beror på när bouppteckningen är färdigställd och när vi har fått in all nödvändig dokumentation.

Vi förstår att det här kan vara en känslig och viktig process, och vi gör alltid vårt bästa för att hantera ärenden som rör ett dödsbo så skyndsamt som möjligt. Ibland kan vi behöva be om kompletteringar om någon information saknas i de handlingar vi fått in. I dessa fall hör vi av oss till dödsbodelägarna, oftast via e-post, för att tillsammans säkerställa att allt blir korrekt och komplett innan vi går vidare.

När utbetalningen har genomförts avslutas engagemanget automatiskt. Om du önskar ett kvittot eller intyg på själva utbetalningen får du gärna meddela oss detta.

Om ett ombud hanterar dödsboet

Om dödsboet företräds av ett juridiskt ombud eller en annan person behöver vi en fullmakt som är undertecknad av samtliga dödsbodelägare. Fullmakten ska tydligt visa att ombudet har rätt att både upprätta och genomföra bouppteckningen samt det efterföljande arvskiftet. Detta säkerställer att vi kan hjälpa er på ett korrekt och tryggt sätt, och att allt hanteras enligt gällande regler.

Ombudet behöver också skicka in ett dödsfallsintyg till oss. Om inget annat anges skickar vi våra handlingar till den adress som är registrerad som den avlidnes senaste folkbokföringsadress. Om ombudet är exempelvis en jurist, juristbyrå eller begravningsbyrå, och det efterfrågas, kan vi sända handlingarna till firmans kontorsadress eller postbox.

För att vi ska kunna genomföra utbetalningen av dödsboets medel behöver vi dessutom giltiga kopior av identitetshandlingar för samtliga dödsbodelägare. Detta är en del av vårt ansvar att säkerställa att utbetalningen sker korrekt och till rätt personer. Det går bra att ombudet använder sig av mallarna ovan.

Särskilt om pensionsförsäkring med återbetalningsskydd

Om den avlidne hade en pensionsförsäkring med återbetalningsskydd kommer vi på Lysa att kontakta dödsboet för att ta reda på vem som är förmånstagare till försäkringen. Du kan läsa mer om vad det innebär att vara förmånstagare här.

Om du har frågor kring den avlidnes pension hos Lysa, återbetalningsskydd och förmånstagare, är du alltid varmt välkommen att kontakta oss.

Kontakt

Vid frågor gällande dödsbo eller för att skicka in dokumentation kan du alltid kontakta oss via:

📧 E-post: [email protected]

🏢 Adress: Lysa AB, Löjtnantsgatan 21, 115 50 Stockholm

Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.

Produkt

Har du några frågor?

Ja, Lysa finns tillgängligt både som app och som webbtjänst. Som privatkund kan du ladda ner appen från App Store eller Google Play Store. Om du hellre vill använda vår webbtjänst kan du enkelt logga in via hemsidan och även skapa ett bokmärke för denna till din mobils hemskärm.

Som privatkund investerar du alltid på ett eller flera ISK-konton. Du kan även spara till buffert och mer kortsiktiga sparmål med Sparkonto Auto, vilket är ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti.

Lysa står under Finansinspektionens tillsyn och har tillstånd att utöva diskretionär portföljförvaltning, bedriva fondverksamhet och försäkringsrörelse. Att vi har tillstånd hos Finansinspektionen innebär att vi måste uppfylla höga krav gällande skydd av kunders pengar och finansiella instrument.

Du kan läsa mer om säkerhet här.

Kärt barn har många namn. Vissa kallar Lysa för en fondrobot, andra säger spartjänst. Vi brukar summera det som att Lysa är en enkel och automatisk investeringstjänst som ger dig ett bra, brett och billigt sparande - baserat på Nobelprisvinnande forskning.

Att börja spara med Lysa är enkelt. Allt börjar med att du får svara på några frågor om dig, din ekonomi och vad du vill spara till. Baserat på dina svar tar vi fram ett investeringsförslag för en fondportfölj med rätt risknivå, anpassat för just ditt sparmål. När du sedan sätter in pengar på ditt Lysakonto så investerar vi dem helt automatiskt enligt kontots målfördelning. Här kan du läsa mer om hur Lysa fungerar.

Ja, du kan välja mellan att investera så brett som möjligt eller med fokus på hållbarhet. Det breda fokuserar på att maximera exponeringen mot den globala marknaden medan det hållbara exkluderar vissa typer av branscher och består av indexfonder vilka följer Paris-Aligned Benchmark med målet att minska koldioxidutsläpp. Läs mer om våra investeringsfokus.

Vår automatiserade spartjänst är en av marknadens mest prisvärda, med en total avgift för dig som privatkund om ca 0,4 % per år. Du kan läsa mer om våra avgifter.